יום רביעי, 27 במאי 2009

riverdance

ריברסדאנס הוא בעצם מופע מפורסם שמוצג בו סטפס אירי מסורתי-סגנון ריקוד בו הרגליים נעות הרבה, ומהר מאד בזמן שפלג הגוף העליון והידיים נאשרות בתנוחה יציבה וקבועה.
הריברדאנס נוצר באירוויזיון 1994, שבו התבקש הרקדן מייקל פלטלי להכין קטע מחול שיבוצע בין שיר לשיר ולשלב בו ריקוד אירי. פלטלי קיבל את הבקשה, וגיבש קבוצה של 32 רקדנים, יחד עם עצמו ועם הסולנית שרקדה לצידו-ג'ין בטלר. המוזיקה של המופע בוצעה ע"י מקהלת אנונה הקלטית ונכתבה בידיביל וילן.המופע באירוויזיון זכה להצלחה רבה בו, ומחוצה לו, כך הגיעה ההחלטה להעלות את ריברדאנס כמופע בפני עצמו ולא כקטע ביניים. להפקה והבימוי היו אחראים ג'ון מק'ולגן ומויה דוהרטי, בעל ואישה, וההפקה נעשתה באולפנים בדבלין.
בנובמבר 1994 החלה המכירה של הכרטיסים למופע הראשון של הלהקה, שהועלה בתיאטרון פוינט ב-9 בפברואר 1995. המופע הוצג במשך חמישה שבועות רצופים והיה להצלחה עצומה. לאחר מספר הופעות ברחבי אירופה, ריברדאנס הופיעו באולם המוזיקה רדיו סיטי בניו יורק במרץ 1995-זו הייתה ההופעה הראשונה בגבולות ארצות הברית.
לפני שהלהקה הופיעה בלונדון פלטלי יצא מהמופע, עקב חילוקי דעות עם המפיקים, ובמקומו נכנס קולין דאן.
ב-2000, הופיעה הלהקה בברודוויי בתיאטרון גרשווין למשך שנה, בביצוע מופע חדש ובכיכובם של הזמר האירי בריאן קנדי והזמרת האפריקנית ציידי דה-לוקה.
נכון להיום, להקת ריברדאנס ממשיכה להופיע ברחבי העולם, אם כי במופע מצומצם ובאזורים קטנים יותר מאשר עד עכשיו. בניגוד ללהקה ההתחלתית, כעת מועלה המופע על ידי כמה קבוצות המונות כ-20 רקדנים וזאת, על מספר במות, במקומות שונים במקביל. בין היתר הועלה המופע של הלהקה באופן קבוע, מספר פעמים ביום, בחלק מפארקי השעשועים של דיסני. הכניסה אליו, אגב, הייתה בחינם לכל באי הפארקים.
ועכשיו לאחר שסימתי לכם מעט מידע על הלהקה ותקומתה אני יכולה לפרט כמה שאני רוצה על דעתי האישית:
לראשונה נתקלתי בריברדאנס כשהוא שודר בארץ בבי-בי-סי(הגרסה של גי'ן בטלר וקולין דאן-שהיא, לדעתי, הגרסה הכי מוצלחת) ואמא שלי הקליטה כמעט את כולו. יצא לי לראות את הקלטת והייתי מוקסמת (אפילו בתור ילדה קטנה בת 3). המוזיקה החיה, שנוגנה ולא הוקלטה, הריקוד, האווירה, התלבושות הכול נראה כאילו הוא יצא מעולם אחר. כל הרקדנים היו מעולים-הכוריאוגרפיה הייתה עליאית (אני רק יכולה לדמיין כמה שעות ומאמצים נדרשו כדי להגיע לשלמות ולתיאום המדהים שיש שם) המוזיקה, שהפאן האירי היה בולט בה, שילבה הרבה עליות וירידיות של כינורות עם חליל ברקע ותופים לקצב, מה שגורם לרגליים להתחיל לקפץ מעצמן. יש גם קטע קצר של מוזיקה ספרדית, שהייתה מהפנטת לא פחות, הריקוד והמקצב שהצעדים מוסיפים למוזיקה הוא דבר מיוחד במינו שלא נמצא באף סוג ריקוד אחר.
לסיום-כמה קטעים שמצאתי ביוטוב מהמופע של קולין וג'ין-אין מילים. תראו ותבינו:
reel around the sun:
feel the magic:
lord of the dance:
finale part 1 :
finale part 2 :
(אישית אני ממליצה במיוחד על 'reel around the sun' ועל 'feel the magic' וגם הפינלה מוצלח מאד) מקווה שאהבתם ^^

אין תגובות: